tirsdag den 29. januar 2008

Terapien af Sebastian Fitzek (Gitte)

Tag plads på briksen

Jeg elsker spændingsromaner, så er det på plads. Derfor jubler jeg altid lidt, når jeg ser en med potentiale. Jeg stødte på Terapien for et stykke tid siden, da jeg så en anmeldelse i Politiken, skrev den op men kom fra det igen, indtil jeg stod ansigt til bogcover på Hovedbiblioteket.

En anerkendte psykiater tager 4 år efter sin datters forsvinden ophold i sit sommerhus på en lille ø for at arbejde på et interview om tragedien. En ung kvinde opsøger ham og kræver, at han tager hende i terapi. Kvinden er tilsyneladende skizofren og synes at have viden om datterens forsvinden. De følgende dage tiltager både stormvejr på øen og psykiaterens influenza mens han (og vi) kommer tættere og tættere på sandheden…

Og jeg nød den, uden tvivl, denne psykologiske thriller, fordi den har en fortælling, der drev mig til at fortsætte, kapitel efter kapitel på trods af bogens lidt formelle samtaleform. Bedst som jeg havde regnet sandheden ud, tog fortællingen en interessant drejning og slutningen var overraskende. Lige som jeg kan lide det, der er ikke noget ved en bog der afslører for meget for hurtigt.

Terapien er en debut for Sebastian Fitzek, jeg ser frem til mere.

Oversat fra tysk, originaltitel 'Die Therapie' fra 2007.

Gitte

2 kommentarer:

Bogplukkerne sagde ...

Jeg har stærkt lyst til at lægge mig på briksen med denne bog også. Alene forsiden frister med sit dystre, lokkende billede. Og så hele det uheldsvangre set up, du maler, Gitte.

Den må vist på ventehylden!

Britt

Ali sagde ...

Kære begge

Sebastian Fitzek er min ynglingsforfatter, og har læst alle hans bøger som er oversat til dansk. Har ikke kigget hele jeres hjemmeside igennem, men håber i vil læse hans andre bøger også. Sjæleknuseren er absolut min favorit.
Held og lykke med alt læsning.

Hilsen en bogorm :-)
Ali