søndag den 13. april 2008

Nattetimen af Annika von Holdt (Gitte)


Gys i det gamle hus

Manuskriptforfatteren Sean og hans smukke hustru samt Deres 4 år gamle datter flytter ind i et stort og gammelt hus ved en sø i Sydengland. Sean forsøger at komme sig efter et færdselsuheld få måneder tidligere, et uheld som har udvisket hans hukommelse fra før ulykken. Huset er smukt, men har en uhyggelig historie. Håndværkere er døde under opførslen, og tidligere ejere har slået deres familier ihjel. Naturligvis begynder der hurtigt at ske skumle ting i huset omkring Sean. Han hjemsøges af genfærd og uhyggelige drømme, indtil først datteren og siden ægteparret forsvinder…

Nattetimen er en opbygget som en klassisk gyser. Slutningen var mildt overraskende, og fortællingen var effektiv men bibringer egentligt ikke genren noget nyt. Vi har set plottet og scenariet mange gange før. Man kan dog roligt læse romanen alligevel, hvis man lige har brug for lidt hurtigt uhygge før sengetid. Nattetimen fra 2002 er skrevet af den danske forfatter Annika von Holdt, der debuterede i 2001 med Hjemsøgt, som jeg ikke har læst (endnu?).

Gitte

1 kommentar:

Mette sagde ...

Læs Hjemsøgt! :) Fandt den til 30kr hos en antikvar og blev fanget, blot af bagsideskriften. Efter jeg var færdig med den måtte jeg finde ud af om hun havde skrevet mere, som så er Nattetimen. Er halvvejs igennem, og glæder mig ikke til jeg er færdig... For så er der ikke flere af hendes bøger jeg kan læse :( ;)