I 1953 fortæller José María sin historie om, hvad der skete før, under og efter Anden Verdenskrig.
José Maria studerer i 1930’erne fascistisk arkitektur i Rom på Det spanske Akademi for Historie, Arkæologi og Kunst. I begyndelsen af 1937 tager en gruppe eksilerede katalanere, som er flygtet fra den spanske borgerkrig, ophold på akademiet. I blandt disse er Montse, en ung bibliotekar, som José María forelsker sig i, og som er begyndelsen til José Marías personlige oplevelser under krigen.
For at skaffe penge til mad til beboerne, sælger akademiet ud af sin store bogsamling. I en af de bøger, som Montse og José María påtager sig at sælge, er en omtale af skaberens kort. Køberen er den italienske prins Junio, der ligesom Montse får afgørende betydning for José María.
Efter salget af bogen opsøges José María af en undergrundsbevægelse til bevarelse af demokratiet i Europa repræsenteret ved en John Smith, der anmoder José María og Montse udspionerer prins Junio, da denne har tætte kontakter til nazisterne. Smith fortæller José María og Montse om skaberens kort, et kort tilsyneladende skrevet af Gud selv, som skulle føre til verdensherredømmet og som nazisterne således har stor interesse i at finde. José María og Montse påtager sig opgaven, og i denne rolle kommet de tæt på Junio og begivenhederne under krigen.
Selve skaberens kort er José Marías indgang til krigen og spiller således en vigtig rolle, dog uden at handlingen som sådan drejer sig om kortet. Snarere er der tale om en kærlighedshistorie; om José Marías forelskelse i og forhold til Montse, en kvinde, der ikke kan ejes, og som er splittet mellem sin kærlighed til både José María og Junio, og om en kærlighed, der er præget af krigen og besættelsen af Rom.
Skaberens Kort er ikke bygget op om en eksplosiv handling, men er en beskrivelse af begivenhederne på afstand. Jeg er i tvivl, om jeg synes at Skaberens Kort er en god roman, netop på grund af denne afstand, for desværre omfatter afstanden også læserens forhold til José María, som jeg trods det forhold, at der fortælles i jeg-form, ikke rigtig kom under huden på. Denne meget tilbagefortællende handling gør også, at romanen aldrig bliver rigtigt spændende på trods af den ellers gode historie og den overraskende slutning. Romanen er bag på omslaget omtalt som en spionthriller, men selv om spionage indgår som et centralt element, synes jeg, at betegnelsen thriller er at tage munden lidt for fuld. Romanen har de spændingsmomenter, der skal til for at lave en thriller, men disse synes at træde i baggrunden for José Marías og Montses forhold, og det er der ikke meget thriller over.
Men det skal nu også retfærdighedsvist siges, at det var ikke sådan, at jeg på noget tidspunkt overvejede ikke at læse romanen til ende.
Skaberens Kort er fra 2006 og oversat til dansk fra El mapa del creador.
Gitte
For at skaffe penge til mad til beboerne, sælger akademiet ud af sin store bogsamling. I en af de bøger, som Montse og José María påtager sig at sælge, er en omtale af skaberens kort. Køberen er den italienske prins Junio, der ligesom Montse får afgørende betydning for José María.
Efter salget af bogen opsøges José María af en undergrundsbevægelse til bevarelse af demokratiet i Europa repræsenteret ved en John Smith, der anmoder José María og Montse udspionerer prins Junio, da denne har tætte kontakter til nazisterne. Smith fortæller José María og Montse om skaberens kort, et kort tilsyneladende skrevet af Gud selv, som skulle føre til verdensherredømmet og som nazisterne således har stor interesse i at finde. José María og Montse påtager sig opgaven, og i denne rolle kommet de tæt på Junio og begivenhederne under krigen.
Selve skaberens kort er José Marías indgang til krigen og spiller således en vigtig rolle, dog uden at handlingen som sådan drejer sig om kortet. Snarere er der tale om en kærlighedshistorie; om José Marías forelskelse i og forhold til Montse, en kvinde, der ikke kan ejes, og som er splittet mellem sin kærlighed til både José María og Junio, og om en kærlighed, der er præget af krigen og besættelsen af Rom.
Skaberens Kort er ikke bygget op om en eksplosiv handling, men er en beskrivelse af begivenhederne på afstand. Jeg er i tvivl, om jeg synes at Skaberens Kort er en god roman, netop på grund af denne afstand, for desværre omfatter afstanden også læserens forhold til José María, som jeg trods det forhold, at der fortælles i jeg-form, ikke rigtig kom under huden på. Denne meget tilbagefortællende handling gør også, at romanen aldrig bliver rigtigt spændende på trods af den ellers gode historie og den overraskende slutning. Romanen er bag på omslaget omtalt som en spionthriller, men selv om spionage indgår som et centralt element, synes jeg, at betegnelsen thriller er at tage munden lidt for fuld. Romanen har de spændingsmomenter, der skal til for at lave en thriller, men disse synes at træde i baggrunden for José Marías og Montses forhold, og det er der ikke meget thriller over.
Men det skal nu også retfærdighedsvist siges, at det var ikke sådan, at jeg på noget tidspunkt overvejede ikke at læse romanen til ende.
Skaberens Kort er fra 2006 og oversat til dansk fra El mapa del creador.
Gitte
Ingen kommentarer:
Send en kommentar