søndag den 7. december 2008

På Udkig efter Hemmingway af Leif Davidsen (Gitte)


En dansker på dybt vand

For et par søndage siden var jeg en tur på det lokale bibliotek på udkig efter læsestof til den næste tid. På vej ind mod hylderne kom jeg forbi 14-dagesudlånene. Et par stod og kiggede på bøgerne, der blandt andet omfattede Yacoubians Hus og På Udkig efter Hemmingway. ”Den her skulle være god”, sagde den kvindelige part og tog På Udkig… Hun valgte dog at sætte bogen tilbage, hvorpå jeg tænkte, at der måske er en dag, hvor man skal læse sin første Leif Davidsen bog, når man nu er lidt af en spændingsbogsbuff, og den seneste er jo vældigt oppe i tiden. Så jeg tog den og Yacoubians Hus ved samme lejlighed.

Jeg har således nu læst min første Leif Davidsen bog, og den var da også ok. Det er ikke højspændt drama fra første side som fx Dan Brown, men ganske stille og rolig opbygning mod klimaks og forløsning. Plottet?, tja…

Gymnasielærer John Petersen tager efter sin kones død til Amerika. John underviser i spansk og har længe haft en særlig passion for Hemmingway. Så på en sygemelding tager han til Key West, hvor historien starter på kirkegården, hvor Sloppy Joe, Hemmingways mangeårige ven, ligger begravet. Her møder han Carlos, som han indleder et venskab med. Carlos flygtede sammen med sin familie mange år tidligere fra Cuba. Carlos har længe ikke haft kontakt med sin datter, som i en ung og revolutionær alder valgte at vende tilbage til Cuba. John indvilliger i på sin videre rejse til Cuba at overrække et brev fra Carlos til datteren.

Herfra er der ikke meget gymnasieverden over tingene, og John vikles ind i konspirationer, gemte skatte samt eksotiske kvinder og må redde dagen.

Det er ikke helt troværdigt, at den lettere kedelige gymnasielære fra Danmark rodes ind i historien, som blandt indebærer træning i at undvige forfølgere ved en måske CIA-agent, men ok, hvad ved jeg. Udmærket roman, som dog ikke får mig ned på biblioteket lige med det samme for at låne mere Leif Davidsen, men det er bestemt ikke udelukket, at en anden bog af forfatteren finder sin vej hjem til min sofa en dag.

I øvrigt nåede jeg ikke komme særligt langt i Yacoubians Hus, før de 14-dage var gået…

På Udkig efter Hemmingway er fra 2008.

Gitte

Ingen kommentarer: