søndag den 28. december 2008

Skyggernes Hav af Christian Mørk (Gitte)

Drømmen om paradis

Jeg kunne rigtigt godt lide denne bog. Jeg skulle lige i gang, men så kørte det ellers derudaf. Christian Mørk er dansk men bosat i USA, han skriver sine bøger på engelsk og oversætter selv til dansk. Handlingen foregår også for sin del i USA, og derudover på øen Dog Island. Jacob interesserer sig for landkort, og har en lille og forgældet kortforretning. Faderen, der er involveret i det kriminelle miljø, myrdes i starten af bogen, og broderen, som er korrupt politimand, forsøger at skaffe sig af med Jacob, som står i vejen for en god fortjeneste på en ejendomshandel. Jacob ender som fange om bord på et skib, som sejler med ulovlig last, men reddes af den unge kvinde Willie. Jacob havner tilfældigvis på den lille ø Dog Island udenfor den eksotiske ø Anguilla, som Jacob voksede om med drømmen om at besøge.

På Dog Island bor Styrmanden sammen med en tilsyneladende stum kvinde og en ung mand. Men da Jacob senere ankommer til Anguilla finder han ud af, af tingene er langt fra at være i skønneste orden på Dog Island og for den sags skyld Anguilla. I overbevisning om, at hans hustru er blevet myrdet, tager Jacob affære overfor de levende. Det hele kulminerer på Dog Island.

Historien fortælles fra forskellige vinkler, Jacob, Jacobs hustru, Willie, Styrmaden og det øvrigt involverede persongalleri, og fortælles i nutid. Forfatteren har sin egen måde at skrue historien sammen på, og det er forfriskende. Vi får blandt andet en velkomst- og afskedshilsen fra fortælleren.

Jeg fik to eksemplarer af Skyggernes Hav i fødselsdagsgave. Den ene har jeg byttet til en tidligere roman af Christian Mørk, Darling Jim, som jeg glæder mig til at gå i gang med.

Men vi har altså fået endnu en roman med ordet skygge i titlen På engelsk hedder romanen Sea of Shadows, så der er i det mindste tale om en direkte oversættelse.

Romanen er fra 2008. Den har endda en hjemmeside, hvor der kan høres uddrag: www.skyggerneshav.dk.

Gitte

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Tak for anmeldelsen. Jeg har aldrig læst noget af Christian Mørk, og hans debut fangede mig ikke rigtig som noget jeg havde lyst at læse. Men både "Darling Jim" og "Skyggernes hav" ser meget interessante ud.

Det er sjældent at man man finder dansk gys og spænding med det tilsnit som Christian Mørk har. Det er i hvert fald sådan jeg fornemmer det.

Jeg tror dog godt jeg kunne finde på at købe romanen på engelsk, da det jo er det sprog den trods alt er skrevet på.

Jeg har forresten selv en bogblog for nyligt, som jeg håber i har lyst til at se nærmere på: www.eskapisten.dk

Mvh.
Carsten

Bogplukkerne sagde ...

Krimierne er jo først og fremmest Gittes domæne, men jeg blev da nysgerrig efter at kigge ind på din blog, Carsten. Jeg kan virkelig godt lide dit design og de fine små kommentarer. Tak for linket

Britt